Zakup używanego samochodu - co trzeba wiedzieć?

Każdy wie, że kupienie używanego samochodu wiąże się z ryzykiem, stąd powinniśmy się do tego odpowiednio przygotować i skorzystać z odpowiedniej rady. Dzięki temu można uniknąć przykrych niespodzianek, pojawiających się jedna po drugiej w trakcie pierwszych dni lub tygodni eksploatacji pojazdu.


Przy pierwszej weryfikacji, tzw. wizualnej, jest wiele elementów które mogą zadecydować o tym, czy wymarzone auto to właśnie to, które oglądacie, stąd warto poświecić czas na jego weryfikację, aby w przyszłości nie martwić się jego stanem technicznym. Zweryfikujmy przed zakupem poniższe elementy:

  • kolor lakieru na wszystkich elementach – Zweryfikować należy różnice w odcieniach lakieru pomiędzy elementami. Nigdy nie sprawdzajmy tego przy świetle sztucznym, weryfikacja powinna odbyć się w zacienionym miejscu przy świetle naturalnym. Sprawdzajmy nawet najmniejsze elementy lakierowane (np. nadkola, obudowa lamp).
  • sprawdź grubość lakieru - Można ją sprawdzić przy użyciu miernika lakieru. Znaczna różnica jest sygnałem, że auto było w tym konkretnym miejscu szpachlowane i malowane. Prawidłowa grubość powinna sięgać od 80 do 140 mikronów. Na prace blacharsko-lakiernicze mogą wskazywać także pęknięcia, przebarwienia, wybrzuszenia. Szczególnie uważnie przyjrzyj się elementom nośnym nadwozia i łączeniom.
  • Sprawdź czy nie ma rdzy – przyjrzyj się dokładnie progom, elementom bagażnika, podłodze, nadkolom (nie obawiaj się ubrudzić i dokładnie przejedź ręką po wewnętrznej stronie). Warto też zajrzeć pod uszczelki.
  • Zweryfikuj elementy karoserii w bagażniku i w komorze silnika – pofalowane blachy mogą być ukryte pod dywanikami. Należy porównywać prawą stronę do lewej i na odwrót. Jeżeli widoczne będą różnice w wykończeniu, zapewne samochód był po wypadku. Poproś sprzedającego wtedy o informację gdzie samochód był naprawiany i zweryfikuj w zakładzie naprawczym jaki był zakres uszkodzeń.
  • Szczeliny pomiędzy elementami karoserii – Obejrzyj, czy przy tych samych elementach są identycznej wielkości szczeliny. Jeżeli zobaczysz różnice, to prawdopodobnie auto było naprawiane z wykorzystaniem części zamiennych, nie oryginalnych.
  • Zweryfikuj numery na szybach, a konkretnie datę produkcji – Znajduje się ona pod logo producenta, w ostatnim rzędzie napisów po kropkach. Jeżeli jakaś szyba ma inną datę oznacza, że była wymieniana. Należy dopytać o powód wymiany – być może był to zwykły kamień spod kół pojazdu jadącego przed tym samochodem. Warto też przyjrzeć się samym szybom, czy nie mają odprysków ani pęknięć.
  • elementy plastikowe – Zobacz, czy w pojeździe nie brakuje plastikowych osłon pod maską i pod nadwoziem, spinek nadkoli
  • rozmieszczenie lamp i reflektorów – Obejrzyj czy są równo zamontowane, czy nie są zaparowane
  • tapicerkę – Koniecznie zajrzyj pod koszulkę lub pokrowiec, jeżeli nałożone są na siedzenia. Być może w ten sposób kierowca chciał ukryć przetarcia lub dziury.

Zweryfikuj to co możesz

Nalegaj na jazdę próbną! Nigdy nie kupuj auta bez sprawdzenia jego zachowania podczas jazdy. Często dopiero po uruchomieniu silnika i przejechaniu się po mieście można dostrzec niepokojące zachowania. Dlatego sprawdź:

  • klimatyzację – Należy zweryfikować jej sprawność działania i skuteczność chłodzenia. Jej wymiana może kosztować nawet do 2,5 tys. złotych, dlatego zobacz czy wdmuchuje chłodne powietrze do wnętrza, czy nie wydziela nieprzyjemnych zapachów;
  • Wycieki z silnika – po przejechaniu się samochodem zobacz, czy pod autem nie tworzą się plamy oleju lub innych płynów. Zwróć uwagę na zapocenia lub krople na podzespołach silnika od góry i od spodu.
  • Niepokojące dźwięki – szumy kół, cykanie spod pokrywy zaworów, stukanie, itp. Jeżeli nie masz pewności, spytaj się właściciela czy diagnozował problem, a potem go zweryfikuj w pobliskim warsztacie.
  • Płynne prowadzenie – samochód nie powinien szarpać przy ruszaniu, silnik ani dźwignia biegów nie powinny drżeć przy zmianie obciążenia lub na postoju, przy hamowaniu nie powinno pojawiać się uczucie „ściągania”;
  • Dymienie – po odpaleniu silnika i dodaniu gazu z rury wydechowej nie powinien pojawiać się szary lub niebieski dym; dymienie nie może występować przy zmianie biegów na wysokich obrotach (biały dym przy niskiej temperaturze może się pojawić); nie powinien wystąpić dym z otworu bagnetu oleju, gdy silnik jest odpalony.

Potwierdź swoje przemyślenia

Dokumenty! Jeżeli zapadła decyzja o zakupie auta, to koniecznie należy przyjrzeć się jego dokumentom. Auto musi posiadać dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, fakturę lub umowę nabycia. Jeżeli nie kupujecie od pierwszego właściciela, warto poprosić o kserokopię wcześniejszej umowy zakupu przez niego pojazdu od poprzedniego właściciela. Dobrym sygnałem jest, gdy ma uzupełnioną książeczkę serwisową (jednak trzeba mieć się na baczności, aby nie była podrobiona). Należy także poprosić o kserokopię dowodu osobistego Sprzedającego oraz jego prawa jazdy. Dobrą praktyką jest sprawdzenie:

  • czy auto nie znajduje się w rejestrze zastawów, rejestrze sądowym (można tego dokonać w sądowym rejestrze zastawów)
  • nie zostało obciążone zastawem skarbowym (sprawdzić można w Centralnym Rejestrze Zastawów Skarbowych)
  • nie jest kradzione (co można sprawdzić, zgłaszając się na policję)

Przy oględzinach pojazdu warto zabrać ze sobą kogoś do pomocy. Rekomendujemy wizytę w naszym serwisie Bosch Car Service Moto Horiz, w którym zweryfikujemy na przeglądzie przedsprzedażnym wszystkie elementy samochodu i wydamy opinię na temat jego stanu technicznego, łącznie z przeprowadzeniem diagnostyki elektronicznej pojazdu.