Geometria

Prawidłowo wykonana geometria kół, wpływa zasadniczo na komfort oraz bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu. Gdy w trakcie jazdy auto zaczyna „ściągać” na prawo lub lewo, gdy pojazd zaczyna „myszkować” po jezdni, gdy kierowca musi mocno kontrować kierownicą, aby utrzymać właściwy kierunek jazdy, wtedy prawdopodobnie pojazd ma rozregulowaną geometrię kół. Bez prawidłowej ich zbieżności jazda samochodem staje się prawdziwą męką, a także stwarza zagrożenie w ruchu drogowym. Źle ustawiona geometra, może spowodować nie tylko uszkodzenie opon, lecz również uszkodzenie zawieszenia.

Czym jest geometria kół?

Geometria kół to szereg ustawień kół, które należy kontrolować regularnie, a w razie konieczności korygować. W sytuacji, gdy geometria jest prawidłowa, koła są odpowiednio ustawione względem nawierzchni oraz zawieszenia.

Kontrola geometrii kół

Utrata prawidłowych parametrów wymaga skorygowania, co dokonuje się podczas rutynowej kontroli w warsztacie samochodowym. Takie prace obejmują montaż aparatury pomiarowej na kołach oraz skontrolowanie ustawień. Następnie mechanik poprzez luzowanie połączeń i sterowanie drążkami kierowniczymi – przy jednoczesnym monitorowaniu efektów zmian – ustawia prawidłowe parametry.

Najważniejsze parametry ustawienia kół:

  • Zbieżność - jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych wzgldem siebie. O zbieżności dodatniej mówi się, kiedy koła skierowane są do wewnątrz, zaś z ujemną - gdy skierowane są do zewnątrz.
  • Kąt pochylenia/ nachylenia - określa się tym terminem kąt zawarty między pionem a płaszczyzną koła.
  • Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy - oznacza kąt zawarty między sworzniem zwrotnicy a prostą pioną koła. Warto mieć na uwadze, że w nowszych pojazdach występują sworznie kuliste, zastępujące sworznie zwrotnicy. W takim układzie dokonuje się pomiaru linii przebiegającej przez oś obrotu tych sworzni w czasie skrętu.
  • Kąt wyprzedzenia osi sworznia - określa on kąt zawarty pomiędzy osią sworznia zwrotnicy a prostą linią koła, patrząc z boku na obiekt.