Przewodnik po oponach w Bosch Car Service Moto Horiz

Opony zimowe czy letnie odpowiadają głównie za drogę hamowania pojazdu. Należy pamiętać, że nie tylko masa pojazdu przyczynia się do drogi hamowania, ale i przyczepność auta do nawierzchni. Samochód poruszający się z prędkością 50 km/h na letnich oponach po zaśnieżonej drodze zatrzyma się dopiero po 43 metrach. Na tej samej drodze, ten sam samochód lecz na oponach zimowych zatrzyma się po zaledwie 35 metrach. Za tą znaczącą różnicę odpowiada specjalnie dobrana mieszanka gumy użytej w oponach zimowych.

Różnice w eksploatowanych oponach pokazują odzwierciedlenie w statystykach wypadków samochodowych, gdzie ryzyko kolizji jest sześciokrotnie wyższe w zimie. Tak więc, zanim wyruszysz w drogę, sprawdź warunki pogodowe i w porę zmień opony na zimowe.

  • Opony letnie nie zapewniają odpowiedniej przyczepności w temperaturach poniżej 7° C.
  • Opony zimowe zapewniają zdecydowanie lepszą przyczepność dzięki zastosowaniu specjalnej mieszanki gumy oraz grubszego, najczęściej głębszego bieżnika z dodatkowymi lamelami.

Ciśnienie w oponach – dobra praktyka

W nowoczesnych samochodach, montowane są specjalne czujniki (tzw. TPMS), które odpowiadają za pomiar ciśnienia w oponach. Stąd kierowca ma ułatwioną kontrolę ciśnienia w kołach. Należy pamiętać, że zbyt niskie ciśnienie w kołach, nie tylko wpływa na szybsze zużycie opony, ale również na bezpieczeństwo, które maleje z chwilą zbyt niskiego ciśnienia na którymkolwiek kole. Przejawia się to w szczególności:

  • Wydłużonej drodze hamowanie
  • Rośnie ryzyko uszkodzenia opony i wystrzału
  • Zwiększający się opór toczenia równa się wyższe zużycie paliwa.

Sprawdzaj ciśnienie powietrza przy co drugim tankowaniu lub przyjedź bezpośrednio do naszego serwisu Bosch Car Service Moto Horiz, a my zrobimy to dla Ciebie za darmo.

Wiek Opony

Każda opona wyprodukowana na rynek europejski posiada swoją metryką określającą wiek opony. Określenie to można znaleźć na obrzeżu opony w czterocyfrowej informacji przy literach DOT. Ostatnie dwie cyfry oznaczają rok produkcji, a dwie pierwsze – numer tygodnia w danym roku. Bardzo łatwo określić więc wiek opony. Rekomendujemy, aby opony powyżej 10 lat zostały wycofane z eksploatacji, ze względu na ryzyko wystrzału. Pamiętaj również, aby nie kupować opon powyżej dwóch lat, gdyż skracasz tym samym ilość lat eksploatacji opon na Twoim pojeździe.

Wymień opony kiedy trzeba

Kiedy wymieniamy opony? W zasadzie mamy trzy główne kryteria:

  • wiek opony,
  • głębokość bieżnika
  • ewentualne uszkodzenia.

Minimalna głębokość bieżnika wymagana przez prawo to 1,6 mm. Taki bieżnik jest jednak bardzo niski i odprowadzenie wody jest niedostateczne, co pogarsza bezpieczeństwo jazdy.

Dlatego zalecamy wymianę opon letnich, gdy głębokość bieżnika spadnie do 3 mm, a zimowych – do 4 mm. Należy również pamiętać, że każda opona, ma punkty graniczne znajdujące się pomiędzy lamelami, które wskazują ich minimalną wartość eksploatacji.

Opony starsze niż 10 lat też powinny być wymienione, nawet jeśli głębokość bieżnika jest jeszcze wystarczająca. Wynika to z faktu starzenia się gumy.

Przechowanie opon – dobre praktyki

Zapraszamy przede wszystkim do naszego serwisu, gdzie opony będą przechowywane w ciepłym, ciemnym, wentylowanym i suchym miejscu. Jeżeli jednak chcecie państwo przechowywać samodzielnie opony, należy pamiętać, że opony powinny być położone na boku, aby się nie zdeformowały. Kompletne koła należy przechowywać na stojąco, co zapobiega odkształceniu gumy.

Konserwacja opon

Nie należy zbyt blisko myć opon myjką wysokociśnieniową, gdyż można uszkodzić strukturę opony. Skoncentrowany strumień gorącej wody pod dużym ciśnieniem, podawany z niewielkiej odległości, może uszkodzić oponę.

Na jej powierzchni powstaną małe pęcherzyki, które osłabią konstrukcję opony. Możliwy skutek: nagły wybuch opony przy dużym obciążeniu lub prędkości.

Podczas czyszczenia opon zwróć uwagę na:

  • zachowanie odległości przynajmniej 20 cm pomiędzy dyszą a oponą;
  • używaj strumienia rozproszonego, a nie skoncentrowanego;
  • nawet w przypadku trudnych do usunięcia zabrudzeń nie należy kierować strumienia w jeden punkt, lecz omiatać nim pasmami szerszą powierzchnię.